Volle maan

11 december 2011 - Ko Phangan, Thailand

Zon zee strand, we zijn begonnen aan het in deze dagen veel bereisde rondje zuidoost Azië. We hebben de afgelopen dagen doorgebracht op de Thaise eilanden Ko Tao, Ko Samui en Ko Phangan. Als je het mij vraagt is Ko Tao het leukste, lekker klein en knus met prachtige resorts. We waren de hele dag druk met opstaan, zwemmen, wakker worden, ontbijt, zwemmen, wandelingetje, zwemmen en zo kom je de uurtjes wel door.

10 december was het zo ver: volle maan, dus tijd om ons te presenteren op de ‘full moon party’ op Ko Phangan, ‘het beste feest van zuidoost Azië’. Het toeval wilde, dat we niet alleen een volle maan hadden, maar ook een complete maansverduistering. Ik maar wijzen naar de maan: ‘look an eclips’, maar voor de eerste 5 minuten bleven twee heren volhouden dat er een buitengewoon stabiele wolk voor de maan hing. Hoe zit dat ook alweer, een maansverduistering?

We zien de maan omdat hij het licht van de zon reflecteert. De maan draait in 1 maand (min of meer) om de aarde, waardoor de stand ten opzichte van de zon steeds anders is en wij volle/halve/nieuwe maan ervaren. Met nieuwe maan heb je dus zon, maan en dan aarde in 1 lijn waardoor wij de donkere kant van de maan zien. Een maansverduistering ontstaat wanneer de zon, dan de aarde en dan de maan in 1 lijn staan (let op de volgorde, meestal is het niet 1 lijn omdat de baan van de maan 5 graden helt t.o.v de baan van de aarde om de zon). De aarde staat dus in de weg, en dat kan je goed zien. De maan flikkert echt uit wanneer alles perfect in een lijn staat, omdat wanneer de zon nog een beetje op de maan kan schijnen de rest van het rondje eveneens gereflecteerd zichtbaar blijft. (zo goed uitgelegd pap? Moest t wel nog even opzoeken:P)

Maargoed, we waren dus bij het feest van de volle maan. Naarmate het feest nadert zijn de boten die arriveren afgeladen vol met toeristen zoals wij. Er is iedere dag wel een feest, een pre-full moon party, een jungle party, een poolparty; kortom, iedereen is goed op gang aan het komen voor de echte fullmoon party, of completely wasted. Het is maar hoe je het bekijkt. Wij doen het rustig aan, genieten van onze bungalow 20 m van het strand en sjokken een beetje tussen de kokosnotenbomen,  de bananenstruiken en de zee op en neer.

De dag van begeven wij ons al rond de middag naar het bewuste strand. De sfeer is echt top; men is op jacht naar fluorescerende verf om zichzelf te bekliederen en een t-shirt met een tekst zoals ‘full moon party: same same, bucket different’. Want zoals je begrijpt koop je hier geen mixdrankje van vodka cola maar een emmer vodka cola redbull. Het strand ligt nu nog vol met mensen die genieten van de zon en wij spelen nog even met de golven! (het water overal anders is zo vlak als een spiegel). Dan ontmoeten wij onze vrienden van Ko Tao, en nog iemand van de hostel waar wij de eerste uren als het donker is mee spenderen, in no time is het strand veranderd in de perfecte feestlocatie.

De ingrediënten zijn de volgende: een strand met verschillende podia om op te dansen, de zee om in af te koelen (of voor de mannen kennelijk om in te pissen), verschillende podia’s met in het begin dezelfde muziek, etens- , maar vooral drankstalletjes, en entertainment in de vorm van een supersnelle glijbaan, vuurshows, en de mogelijkheid om zelf touwtje te springen met een vuurkoort. De muziek knalt uit de speakers, niet te luid, en al snel verandert het strand in een hossende massa. Dansen doen wij allang niet meer, het is meer een soort mee springen op de beat. Begrijp me niet verkeerd, ik doe fanatiek mee op het podium en het is hartstikke leuk, maar echt mooi…

Er zijn verschillende soorten groepen aanwezig. Er is een mega afdeling; wij smeren wat verf op, drinken wat emmers, en hebben een leuke avond. Er is de afdeling vrienden, die met 3 tot 6 man zorgen voor een matchende outfit en de hele avond danst, een drankje doet, een lol heeft. Deze mannen zijn leuk om te bekijken omdat je opeens 3 fluorescerend gele, oranje of groene poppetjes voorbij ziet komen. Er is een afdeling meiden die in (string) bikini het podium opklimmen, totaal bekliederd met verf en daar hun dansje doen. Er is de afdeling; wij zuipen ons lam, waarvan er een paar bewusteloos afgedragen worden door hun vrienden. Er zijn nog wat groepjes die zich in wat rustige cafés vermaken met pool, en er is de afdeling: wij hebben honger want we hebben drugs gebruikt, maar dat waren er niet veel.

Nou zou je denken; die dronkenlappen wat een sfeerverpesters! Maar nee hoor, daar lach ik om. Of misschien die zeepissers? Nee hoor, gewoon even niet zwemmen. Eigenlijk is er maar één groep die het verpest voor mij, en ik zal eens uitleggen hoe dat in zijn werk gaat. We waren dus lekker aan het dansen, je draait wat rondjes met Helga. Er komt een jongen meedansen, je pakt hetzelfde ritme op, praat wat lacht, loopt naar de volgende tent, gaat daar weer dansen etc. Dat is de normale gang van zaken. Maar ik kan je garanderen dat er op een gegeven moment een jongen veels te dicht tegen je aan komt schuren. Het ergste is als ie alleen een zwembroek aanheeft waardoor je zo’n slurfje tegen je aanvoelt. Nou en dan weet niet je hoe gauw je van het podium af moet springen, echt te ranzig. ‘He, I’am just dancing’, roept zo’n idioot je na, daarmee juist bevestigend dat hij met heel andere dingen bezig was. Maargoed, gewoon wegwezen, voordat je drie stappen weg bent heeft zo’n gast een ander meisje gevonden om lastig te vallen. Heren ik kan je adviseren: doe het niet! Ook al laten andere meiden onder invloed je misschien je gang gaan het is toch gewoon geen porum!

Maargoed, het feest was top! Je kan lekker al je energie kwijt, en iedereen in opgetogen blij. Wij reizen nu weer verder. Nu in Kuala Lumpur, overmorgen naar Singapore waarna we een maand Indonesië met de moeder van Helga tegemoet gaan. Pepernoten!!!

1. Marjolijn (MSV):
    12 december 2011
    Dat had je goed door van die maansverduistering. pappa zag met de opgang van de maan, 's midaags met het donker worden, eenzelfde wel erg stabiel wolkje. Toen het niet wegging dacht hij: "maansverduistering". Opzoeken en ja hoor. Bij ons was alleen het einde van de verduistering, aan de bovenzijde van de maan zichtbaar. En pappa vroeg zich al af hoe het bij jullie geweest was, want bij jullie was hij helemaal zichtbaar. Wel indrukwekkend, vooral als hij helemaal donker wordt. *)
  2. Omoes:
    12 december 2011
    ik moet nog even nadenken over d juiste reactie. IK las deze Zaterdag in de NRC een heel artikel over schuren dat was dus net op tijd. Mooi jouw raad aan de heren .Verder blijft het gewoon genieten en op naar het volgende. Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Je voelt de zee en het strand en de zon Dag lieve kleidochter. Tot de volgende en zoen van omoes
  3. Annette:
    12 december 2011
    Mooi beschreven hoor, die maansverduistering en verder ook weer genoten van je verhalen. Kan het me helemaal voorstellen. Goeie raad aan alle "heren" . Ben benieuwd hoe het jullie weer verder vergaat.
    Liefs Annette
  4. Marjolijn van der Jagt:
    13 december 2011
    interessante verhalen weet jij op te schrijven.
    gelukkig dat van de week de kruid- en pepernoten express weer komt!!! (eet ze niet allemaal tegelijk!)
    groetjes, Msrjolijn ("tante" van helga)
  5. Jet:
    15 december 2011
    hee meis,
    wat een verhalen! heerlijk om te lezen, ik moest wel een en ander inhalen, dus ben er voor gaan zitten, nou ik heb genoten :) wat een leuke en mooie dingen maak je mee zeg. fantastisch! geniet er maar goed van :) dikke kus, Jet