Stromend water

1 juli 2014 - Puerto Iguazú, Argentinië

Een snelle start. Argentinie is groot, dus we besluiten direct op pad te gaan om veel te zien. Nadat we zaterdag ochtend geland zijn gebruiken we de dag om Buenos Aires te bekijken en s´nachts zitten we in de bus naar Mercedes, om over te stappen richting een dorp in een national park. Die plannen kun je maken, maar komen helaas niet altijd uit. Waar we graag Park Nacional Esteros de Ibera wilden bezoeken werd ons dat moeilijk gemaakt doordat er op zondag geen bus heen gaat vanaf Mercedes. We beginnen vroeg met liften maar als er tussen 7 en 9 u s´ochtends geen auto die richting op gaat geven we het op. Op maandag is er misschien een bus, maar misschien moest je dan op donderdag terug. Het blijft ons onduidelijk wat nou wel en niet kan, maar reden voor de onzekerheid zijn overstromingen. We besluiten het risico niet te nemen om in de middle of nowhere te zitten voor 1 week, dus gaan door naar puerto d´iguazu om naar de mooiste watervallen te kijken. We kijken samen met 1 mexicaan NL-MEX, tot hilariteit van de 3 andere mensen die in dit restaurant rondlopen. Bas en ik staan te springen als we 1-1 maken en ik durf niet te kijken als de penalty genomen wordt. Achteraf krijgen we een handje van onze Mexicaan.

Maandag ochtend komen we in puerto Iguazu aan waar we na 3 nachten in vliegtuigen en bussen slapen eerst maar een paar uur in een normaal bed slapen voordat we naar de watervallen gaan. ´s Middags komen we in het park en lopen door prachtige natuur richting meer water. Gelukkig schijnt de zon, dan zie je veel regenbogen. We kijken naar vogels met gekke kuifjes en beschermen onze tas tegen een soort kruising tussen een beer en een aap. Erg schattig maar scherpe tandjes en niet bang voor mensen... Ik moest op een eerdere reis mn bikini al een keer van een rots af halen nadat aapjes dachten dat er eten in het zakje zat dus ik kijk nu wel uit. Na 15 min lopen komen we de eerste donderende watervallen tegen. De brute kracht en het lawaai zijn indrukwekkend en het is leuk om in gedachten met het water mee naar beneden te vallen. Even verderop zien we dan opeens het natuurwonder de Iguazu. Overal waar je kijkt dondert het water naar beneden. Het is zo gaaf! Soms zie je een deel verdwijnen doordat het neer stortende water weer omhoog stuift en dan uiteenspat in fijne nevels waar de zon regenbogen van maakt. Gelukkig zijn er veel paden waardoor je steeds vanuit een ander perspectief naar dit watergeweld kan kijken. We lopen weer terug naar punten waar we eerder al geweest zijn en blijven totdat de zon ons vertelt dat het tijd is naar huis te gaan. Vandaag blijven we nog hier, even naar het 3 landenpunt (Brazilie, Paraguay en Argentinie) waarna we richting Salta gaan met een tussenstop in Corrientes. Ik weet niet of we veel zullen schrijven want op de Ipod die ik mee heb is het niet te doen. Als we een computer tegenkomen horen jullie meer.

1. Mathijstk:
    1 juli 2014
    Leuk verhaal Lies, en vanavond ook mee kijken met de wedstrijd van Argentinië?
  2. Omoes:
    1 juli 2014
    Ik was al zo blij me je vorige korte berichtje Toch precies wat i k graag hoor in drie woorden. Knap..En n u dit mooie verhaal.Allemaal zeer spannend
    wij kijken om 22.00 uur in Out Huise met een grootbeeldscherm naar de wedstrijd
    Tot nu toe kijk ik de tweede helft; de eerste keer bij toeval en toen bewust.
    Er gebeurr niet veel in het begin en er zjn nog zoveel andre dingen te doen We hopen dat het goed afloopt Zo meteen komt je vader hier eten : ouderdag , zoen Omoes
  3. Huisje:
    1 juli 2014
    Geweldig meis!! Mooi verhaal, zo levendig geschreven dat ik het voor me zie. Thanks dat je mij even meenam. Nog heel veel mooie dagen daar. x
  4. Annette:
    1 juli 2014
    Leuk verhaal, en mooi zeg die watervallen! Ik zie het voor me. Veel plezier verder in Argentinië , liefs Annette