Incredible India

26 maart 2012 - New Delhi, India

Ik ben er pas net, maar er is al zoveel gebeurd dat ik lang niet alles kan vertellen: India,  fantastisch! Het verhaal wordt een beetje een ratjetoe, lees het maar als een eerste impressie en samenvatting.

In mijn hotelkamer bevind zich helaas ook de dierentuin, gespecialiseerd in insecten. De hotelmanager beweerd zo verliefd op mij te zijn dat 'if you dont make the feeling I will have to kill myself'. Waarna hij de hele nacht hartjes op de vellen papier bij de receptie tekent. Het verkeer is me van een staaltje vakkundigheid! We rijden met grandprix snelheid in botsautostijl over de wegen, tot nu toe zonder botsen, met veel getoeter en gezwenk van links naar rechts om maar zoveel mogelijk anderen in te halen. Heerlijk vrolijke Hindi muziek schalt uit de spiekers, een hele verademing na dat gejengel in China en zuid oost aZie. De straten zijn goed gevuld met mensen die onderweg zijn, kraampjes, honden, bedelaars en straatschoffies. Hier is het reizen echt een uitdaging, een nieuw avontuur!

Ondanks dat overal wordt afgeraden met Indiërs te praten vind ik dat toch een beetje ongezellig dus doe ik daar voor de helft aan mee. Gelukkig maar want ik ontmoet de meest fantastische mensen. Indy en guria, met hen ben ik net naar de gouden tempel in amritsar geweest. Een stadje in het noorden tegen tegen Pakistan aan. Via indy ken ik een schat van meid: deepti, die een broertje (fotograaf) heeft: cedu en nog een hele vriendengroep waarvan ik alleen nog noem een beer van een kerel: Mickey (allemaal straatnamen).

Geloof mij maar: naast Mickey ben je veilig. Hij heeft armspieren zo groot als mijn bovenbeen, een mooie tulband, volle wenkbrauwen en baard die modieus onder de kin wordt vastgespeld en tenslotte een woeste blik. Het is de entertainer van de vriendengroep, vol grappen en grollen en een t-shirt: 'girlfriend wanted', dus bombardeert hij mij tot zijn short time girlfriend.

Cedu, eerst erg verlegen, wil dolgraag modellenfotograaf worden en vraagt of hij een dag met mij mee mag Delhi bekijken, waarna hij een half uurtje foto's van mij maakt,in een oud fort, voor zijn portfolio.

Deepti heeft sociologie gestudeerd en gaat binnenkort trouwen. Trouwen met een jongen die haar ouders hebben uitgezocht. Het is tragisch. Ze had een vriendje, een goede jongen, maar er was geen sprake van trouwen want hij was van dezelfde kaste, en anders dan ik dacht moet deepti trouwen met iemand van een andere kaste. Voor deepti is het moeilijk, zeker als sociologie studente ervaart zij het kastensysteem als onzinnig verteld ze mij. Haar kinderen mogen trouwen met wie ze willen.

Tot nu toe leef ik nog, gezond en wel, is er nog niets gejat (al ben ik voor zakkenrollers het meest angstig hier), en heb ik iedere dag een beredruk programma. Topland in de rating voor mij, al adviseer ik wel eerst wat reiservaring op te doen voor naar India te komen.

1. Caroline:
    26 maart 2012
    Lieve Alies. Heerlijk verhaal weer! Je wordt vast gerecruteerd voor een Bollywood productie..al is de rol van een blonde vrouw daarin niet de leukste :)
    Boekentip: Shantaram - al vraag ik me af of je tijd hebt om te lezen en het is een enorme pil!
    Geniet!! Liefs Caco (2e poging- hoop dat het niet 2x geplaatst wordt!
  2. Paulien:
    26 maart 2012
    He Alies! Leuk te horen dat India zo goed bevalt, het is alles of niets, nietwaar?
    Het advies om niet met Indiers te praten heb ik nog nooit gehoord, wat een vreemd advies! Beetje uitkijken met praten met mannen, omdat de man/vrouw scheiding 'een stukje' strikter is dan bij ons, maar dat had je al in de gaten, ze vallen massaal als een blok voor je :)
    Geniet ze en blijf gezond!
  3. Pieter vdH:
    I love India!!!!!
    Heel veel plezier nog daar en vertel verder:)
    Oom Pietèr net terug uit Tokyo
  4. Tineke Jansma-Teekens:
    26 maart 2012
    Al diverse foto's van je fotoreportages gezien op facebook. prachtig om te zien. Handig van je om zo'n personal guide/gard in de hand te nemen.
    Doe voorzichtig en geef die zakenrollertjes van katoen.

groetjes, 10eke
  5. Annette:
    26 maart 2012
    Die fotograaf kan er wat van zeg! Wat een pracht foto's. Leuk verhaal en maak maar plezier met je vrienden. Liefs Annette
  6. Erna:
    Hoi Alies,
    Leuk om weer wat van je te lezen, een bijzonder land zo te horen. Mooie foto's heeft de fotograaf van je gemaakt.Veel plezier maar weer!!
    Groetjes
    Erna
  7. Marjolijn van der Jagt:
    26 maart 2012
    hoezo niet met indiers praten. 1/6 van de wereldbevolking! en in india wezen: hoe kan je daar dan rondreizen?? mooie foto's zijn van je gemaakt. geniet maar lekker. groet marjolijn
  8. Hagar:
    27 maart 2012
    Hele mooie foto's inderdaad. Hij heeft ook de juiste persoon gekozen want je bent erg fotogeniek. Veel plezier en geen vers fruit eten dat op ijs heeft gelegen! (Zo is thijs in india heel erg ziek geworden)
  9. Cornelie:
    1 april 2012
    He Alies,
    Wat een gave foto's zijn het. En vooral wat een gave reis maak jij. Geniet nog meer eventjes ervan. Hier in Europa is het namelijk nog erg koud en nat... en saai... tenminste in vergelijking tot jouw ervaringen wel.