We noemen het gewoon krokodil

17 december 2011 - Singapore, Singapore

Jullie hadden het, en wij hebben het: pepernoten! Erna is veilig, gezond, en vrolijk aangekomen met ongeveer 10 kilo eten. Een bruine boterham met kaas is het ontbijt, een dropje tussendoor, en pepernoten als toetje.

We maken een grote wandeling; de treetopwalk. Omdat het hier iedere dag 5 liter per vierkante centimeter regent, ongeveer in een uurtje, doen de planten wedstrijdje wie de grootste bladeren heeft, en wie de mooiste kleur groen kan produceren. Als je niet oppast kan je makkelijk een hele dag besteden aan het bekijken van aapjes die zich bezig houden met elkaar de boom uit pesten, op elkaar springen, kleintjes rondsjouwen, van tak naar tak slingeren etc. etc. We worden opgeslokt in het groen van het regenwoud en horen de vreemdste geluiden van insecten en andere dieren uit bomen en struiken. Ik zie nog een raar soort eekhoorntje wegspringen, meer aapjes, en af en toe een vogel.

Ik ken de dieren die ik zie eigenlijk niet meer. We zien een beest zwemmen dat we otter noemen, een ander dier ziet eruit als een krokodil maar dan kleiner (1m) en met een slangentong in plaats van scherpe tanden, en toch nog eentje die ik weet: de schildpad. Ik kan eindeloos doorsjouwen hier, in gedachten verzonken, kijkend naar de vreemd groene en grootse natuur. De treetopwalk is een grote brug die over de bomen gaat, uiteraard versierd met aapjes. Na de gebruikelijke regenbui is het gele kleipad met stenen veranderd in een beekje en lopen we op blote voeten het rondje af. De damp die het woud ontstijgt na de regenbui geeft een prachten ochtenddouw effect.

1. Paulien:
    17 december 2011
    Aha, je zit echt in Singapore!

Is een krokodil van 1 meter niet gewoon een kleine krokodil....? Of zeg ik nu iets heel doms? En aapjes vind ik geweldig, ik wil er wel een kleintje voor op mijn schouder, zo'n pippi langkous formaat. Lijkt me wel gezellig als die dan af en toe aan je oor knabbelt. Groetjes, Paulien
  2. Annette:
    17 december 2011
    Lekker hoor die regen, je video gaf een mooi beeld. Hier regent het ook, maar is het dan ook koud en vroeg donker. Het ziet er verder allemaal goed uit bij jullie. Geniet maar goed van alle aapjes en "krokodillen".
    Liefs Annete
  3. Jet:
    18 december 2011
    mooi :) wat een natuur! pas maar op met jullie blote voeten en al die onbekende beesten... xx
  4. Marjolijn van der Jagt:
    22 december 2011
    fijne kerstdagen in de tropen gewenst. is het moeilijk: kaarsjes in een palmboom hangen en de volgende dag branden? ze gaan dan wel op hun eigen palmolie.
    groetjes marjolijn van der jagt