Blonde haren blauwe ogen en 1.79 m

17 oktober 2011 - Shanghai, China

Het is algemeen bekend, maar toch leuk om over te schrijven; westerling in China! Hoewel de Chinezen toch iets langer zijn dan ik verwacht had steken Helga en ik er vaak een kop bovenuit. En tussen de menigte zwart ben ik een soort vuurtoren die binnen een straal van 100 m aandacht trekt en niet te missen valt. Wij maken graag foto's, maar Chinezen lopen helemaal met mobieltjes, digitale camera's of dikke zwarte toeters te flitsen.

We lachen ons krom om de buitengewoon (on)opvallende manieren om ons vast te leggen. Er wordt ingezoomd op een object rechts van ons en dan hop draait de camera, we kijken recht in de lens, klikklak, en de camera draait door naar het object links van ons. Als we ze dan veelbetekenend aankijken komt er een schuw lachje op het gezicht van de fotograaf en loopt hij gauw weg.  Een andere tactiek is lachend vragen of er een foto van ons gemaakt mag worden. De laatste methode is niet stiekempjes, er wordt gewoon ronduit camera tevoorschijn gehaald en een foto gemaakt.

Dit weekend waren we (Helga, een vriendin van Helga van de universiteit en ik) in Suzhuo, een stadje wat het Venetië van het oosten wordt genoemd. We lopen door de gezellige straatjes, proeven allerlei hapjes die op straat verkocht worden en gaan er eens rustig bij zitten met een drankje. Dat hoort dus niet, zitten op een stoep. Zodra we zitten wordt er gekeken, stil gestaan, gewezen en gefotografeerd. En als iemand op het idee komt naast ons te gaan zitten en een foto te maken is de hele bups niet meer te houden. Er vormt zich halve cirkel van toeschouwers en fotografen die dit allemaal vastgelegd willen hebben.

We lachen vrolijk, we zijn eraan gewend, en we vinden het niet erg. Wij vinden die Chinezen namelijk net zo interessant als zij ons dus wat maakt het uit. Maar we hebben wel bedacht dat we maar eens een bordje gaan knutselen met 'foto, 5 RMB', dat gaat ons een behoorlijk inkomen opleveren!

1. Eva:
    17 oktober 2011
    zo ben je gewoon een attractie haha
  2. Jet:
    geniaal!
  3. Omoes:
    17 oktober 2011
    dus wat maakt het uit : typisch alies ; gezellig bericht alsof je vlakbij bent Omoes
  4. Annette:
    17 oktober 2011
    Leuk bericht weer, maak maar lekker een foto terug!
    Gelukkig kan ook nog leuk op stap en hoef je niet alleen te werken. veel plezier Annette
  5. Paulien:
    17 oktober 2011
    Dat wil ik wel geloven dat jullie opvallen :)
    Zolang je erom kan lachen en ze keurig achter hun camera blijven is er niks aan de hand, toch?

Heb je dit toevallig ook al gezien? -> Als er een toeristische plek is, gaan alle Chinezen poseren op precies hetzelfde punt, op min of meer dezelfde manier. Dit gedrag heb ik op veel plekken in de wereld gezien en het verbaast me nog steeds. Lijkt me zo saai, allemaal dezelfde foto's in je familiealbum!
    Groetjes! Paulien
  6. Mathijstk:
    18 oktober 2011
    haha zusje in de schijnwerpers :P
  7. Marjolijn (MSV):
    22 oktober 2011