Andere geuren van Afrika

6 november 2012 - Kilimanjaro, Tanzania

Lieve lezers,

Alleen even kort bericht. Morgen beginnen we de 6 daagse tocht naar 6000 m hoogte (oke 5895 ofzo), waarbij ik me afvraag wat het ergste is: 6 dagen je haren niet wassen, kans op hoogte ziekte, jezelf naar 6000 meter hoog sjouwen, of juist naar beneden? Maar we gaan er vooral vanuit dat het een topavontuur wordt!

De reis naar Moshi met de bus was heerlijk. We reden door eindeloze natuur met allemaal verschillenden bomen en planten. De leukste is de Baobab, die moet je maar even googlen. Het verhaal gaat dat dit de oudste boom van afrika is. Hij stond stevig en statig in de grond geplant en keek om zich heen hoe andere planten en bomen hun weg naar boven zochten. Op een dag viel zijn oog op de palmboom, die van die sierlijke bladeren heeft, grote ronde kokosnoten droeg, en bovenal een prachtige rechte stam heeft met levendig motief. De Baobab keek afkeurend, waarom was die boom zoveel mooier zijn dan hij? Hij werd knorrig en jaloers. Dat werd moeder aarde teveel. Ze stootte de Baobab met kracht uit de grond, en hij viel op zn kop weer terug in de aarde die zich direct rondom hem sloot. Als je de boom gegoogled hebt, snap je waarom de boom er zo uit ziet.

Vandaag gingen we zogenaamd een dagtocht doen om 'te aclimatiseren'. Dat werd dus niet wennen aan de hoogte maar meer aan de geur van onze gids. Zelfs 6 meter achter hem bevindt zich een walm die je de zuurstoftoevoer afsnijd, en waardoor je inderdaad na enkele stappen al loopt te happen naar O2. De overgrote meerderheid van de mensen ruikt naar zweet, en dan niet een beetje ook. Misschien dat ik het na 6 dagen lopen niet meer ruik. De toch was overigens wel mooi. We liepen op een smal rood paadje tussen zeeen van groen richting een waterval van 100 m waar we lekker even gezwommen hebben.

Op zn vroegst over 6 dagen horen jullie weer wat.

1. Helga:
    6 november 2012
    Heel veel plezier, en niet in slaap vallen op de top he ;) geniet van al het moois!
  2. Esther:
    6 november 2012
    Veeel plezier ladies, doe voorzichtig, geniet, en doe aardig tegen de gids!
  3. Omoes:
    6 november 2012
    Ik zie jou op die andere top van je vorige reis weer voor me ..vegeet dus niet graag geluid en plaatje te sturen zoen Omoes
  4. Annette:
    6 november 2012
    Ik ben benieuwd hoe het je zal vergaan, veel plezier , liefs Annette
  5. Hein en Trudy:
    7 november 2012
    Wij wensen je heel veel succes met de beklimming en Suzan hou de wind in de gaten dan ruik je het niet zo :)
  6. Marjolijn (MSV):
    12 november 2012
    heb de baobab opgezocht. zelfs de vrucht heeft die bijzondere structuur. Ik dacht even dat het de vrucht was die in die alternatieve chocola zit, maar dat is geloof ik johannes-broodboom.
  7. Marjolijn (MSV):
    12 november 2012
    Rein heeft een uit hout gesneden kunstwerk uit Tanzania. Zou het van de Baobab boom zijn? enorm hard, bijna van steen leek het wel, een magische figuur met overal kleine hoofdjes eraan vast..