Kiele Kiele Oliedom

12 november 2012 - Moshi, Tanzania

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: dit was een regelrechte ramp!

De eerste dag klommen we van 2000 naar 3000 meter. Suus en ik hadden het uitstekend naar ons zin, en deden wie het laatste boven is. Hoe langzamer je loopt hoe kleiner de kans op hoogte ziekte. En het kost tot op zekere hoogte minder energie. Ons tentje stond klaar, en we waren direct bekend omdat we net als de dragers een grote tas op ons hoofd gingen vervoeren, wat nogal wat blikken trok. We wilden nog een gezellig feestje bouwen, maar ons werd aangeraden te gaan slapen, wat ook niet slecht beviel.

De tweede dag liepen we naar 3900 meter. De bomen werden steeds kleiner, en de natuur rotsachtiger. Aangekomen op de kampeerplaats scheerden de wolken over de rotsen. Tel daarbij op dat er grote zwarte vogels op dode bomen zaten en je begrijpt dat het een luguber plaatje was. Wij vermaakten ons wederom uitstekend, deden een dansje op de muziek die 1 van de gidsen op heeft gezet, en s' avonds mogen alle eenzame mannen gezellig met ons meeeten. (het zijn nou eenmaal vaak mannen die alleen op reis gaan).

Die nacht ging het voor mij mis, ik kon de slaap niet vatten. Buiten bleek alles al in diepe rust, alleen de sterren waren er om mij een beetje bezig te houden. Ik dommelde even in, werd weer wakker en zo ging het de hele nacht door. S ochtends was ik moe en niet helemaal lekker. Maar ik begon zwijgzaam aan de derde dag waarbij we van 3900m naar 4600 m en weer naar 3900 meter (ander kamp) zouden lopen. Ik kreeg weer iets van energie, maar ik liep volgens de gids te langzaam, waardoor ik de rest van de dag boven mijn macht door heb gelopen en die avond met hoogte ziekte in bed lag. Hoogteziekte in de vorm van alles eruit gooien en je vreselijk ziek en zwak voelen.

De nacht deed me goed. Ik was bibberig maar kon compleet gedrogeerd (2 paracetamol) en een citroenthee voetje voor voetje de berg wel op. Het jammere van ziekzijn en de berg beklimmen is dat het moeilijker is om van de natuur te genieten. Maar het vooruitzicht dat dat berg af wel kon en de eeuwige lieve support van Suus gaven me voldoende energie om verder te lopen.

We liepen naar 4600 meter, waarbij ik de laatste stappen letterlijk zetjes in mn rug kreeg van Suus. Ik kon niet meer. Die avond weer met vreselijke hoogte ziekte in bed. De enige rede dat ik die nacht kon beginnen aan de klim naar 5900 meter was dat ik mezelf dwong (gevoerd door gids David) te eten. En natuurlijk weer pillen.

00.00 u begonnen we aan de klim van 1300 meter naar de top van de Kili. Na tien stappen was het duidelijk, ik zou het nooit redden, dus Suus ging met de assistent gids Godfried verder, terwijl David mij nog een paar stappen verder probeerde te sleuren. Ik had er nog een verkoudheid bij gepakt, dus ademen ging slecht. Ik had geen hoofdpijn, of misselijkheid, maar 2 dagen ziek lopen hadden mij zo enorm verzwakt dat dit een onbegonnen zaak was.

Het sneeuwde zachtjes. Daar ging ik dan, voetje voor voetje verder in het donker met slechts een hoofdlamp om de weg te zoeken. David praatte me moed in, terwijl ik wist dat het toch niets werd. Maar wanneer om te keren? Wanneer komt het moment dat ik zeg: David, we gaan terug! Ik keek om mijn horloge, 03.15 u. Daar schuifelde ik dan door, voetje voor voetje, David smekend om pauze. De wind raasde over de kale berg heen en probeerde mijn gevoelstemperatuur naar -30 te doen gaan. Gelukkig hield mijn skipak stand.

Na de zoveelste pauze, ik nam er 1 na iedere 15 voeten, begon David mij tot overmaat van ramp zogenaamd warm te houden. Dat bleef niet bij warm houden maar leidde in een poging tot zoenen uit, wat mijn wens naar pauzes toen drastisch verminderde.

Er was geen weg terug meer, en wat mij de laatste stappen liet maken was de zon die om 06.00 u opkomt. De gletsers met hun rode gloed waren groot, het uitzicht was mooi. Maar ik was te ziek, te zwak om er echt van te genieten. Waar ik echt beter van werd was een meisje met een stippeljas die alweer op de terugweg was. Samen met Suus liep ik nog een keer naar de top.

We bleven niet lang, niet alleen Suus en ik wilde naar beneden, ook de gidsen hadden haast. Dat ging makkelijker. Tot het moment dat de hoogte ziekte zich opnieuw om mij ontfermde. Daar lag ik, zonder eten op opnieuw op mijn knieen in de sneeuw. Alles kwam weer naar buiten, en dit herhaalde zich 3 keer. Weer moest ik sneller lopen dan ik wilde, en deze keer brak het mij. Er was niets meer om me op de verheugen want ook op de terugweg zou ik ziek zijn. We sliepen 1.5 u in onze tent op 4600 meter, en moesten diezelfde dag nog zakken naar 3000. Ik weet niet hoe ik het nog moet uitdrukken, maar ik was nog slapper dan een vaatdoek aangezien ik eerst 1300 geklommen had, en daarna 2900 meter dalen zonder dat ik eten binnen hield.

Toen we echt lager kwamen kon ik weer eten en kreeg ik wat energie terug. We genoten de laatste nacht in de tent, en keken uit naar de douche van de volgende dag. De laatste halve dag was genieten van de natuur en de afdaling.

Wat hiervan te leren: Ik moet eens een keer leren toegeven dat iets niet lukt. De prijs die ik voor deze berg betaald heb was in alle opzichten te hoog. Laat mij maar lekker genieten van de natuur zonder prestige. Dat kan ik wel op andere terreinen vinden. Doktoren zullen het vast niet met mij eens zijn, maar medicijnen als een paracetamol maken dat je het ziekzijn van je lichaam kan negeren. Je kan door, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Tel daar mijn karakter bij op...

1. Anne F.:
    12 november 2012
    Dit klinkt heel, heel akelig, maar compleet gedrogeerd vind ik voor paracetamol wel een beetje overdreven... Het overgeven deed je de das om en die paracetamol houd je dan niet binnen. Dat was nu juist het probleem ;)
    Anders was je de berg zo vermoedelijk wel goed op gekomen... Ik hoop dat de rest van de reis wel weer mooi wordt. Geniet ervan!
  2. Gretha:
    12 november 2012
    ik heb al heel veel bewondering voor je nooit afnemende optimisme!
    je hebt het in iedergeval geprobeerd, geniet nog van je verdere reis.
    gr Gretha
  3. Hagar:
    12 november 2012
    Je hebt wel doorgezet, en daarna toegegeven dat je het niet aankon, wat allebei heel dapper is! Ik heb trouwens vaker als argument tegen pijnstillers gehoord dat je dan je eigen grenzen voorbij gaat. Dus ik denk niet dat de meeste artsen het oneens met je zouden zijn.
  4. Merel:
    12 november 2012
    Was die zoenende gids dezelfde als die zo stonk in je vorige verhaal :S?

Balen dat je zo ziek werd.. Op naar het volgende avontuur :)
    Veel plezier
  5. Esther:
    12 november 2012
    Alies wat heftig zeg! Wat moet je hebben afgezien daar op die berg. Ik vind het heel knap dat jullie aan de uitdaging begonnen zijn en die ook hebben afgemaakt, al is het soms nog knapper om ergens mee te stoppen. Nu lekker uitrusten! Na gedane arbeid is het goed rusten ofzoiets, in ieder geval hebben jullie veel ontspanning verdiend en ligt Zanzibar nog in het verschiet!
  6. Pieter vdH:
    12 november 2012
    Ik ben nog altijd vol bewondering van mijn nicht!: dat je het zo lang hebt volgehouden!!! Geniet van de rest van je reis, super dat je het probeerde. Veel liefs
  7. Tineke Jansma-Teekens:
    12 november 2012
    Nou gelukkig ben je nu weer beneden. Let op, nogmaals...... niet diepzee gaan duiken nu hoor, dan ben je meteen weer ziek!!

Nog veel plezier, van onderaf is de Killi ook mooi.
  8. Omoes:
    12 november 2012
    Bij mij te veel reacties om op te schrijven verheug me op je terugkomst. .
    Ik sluit me verer maar aan bij hagar .een dikke zoen van Omoes
  9. Helga:
    12 november 2012
    Bikkel! Nou lekker gaan genieten van de lage gebieden ;) groetjes aan suus! Liefs...
  10. Paulien:
    13 november 2012
    Je was in mijn droom vannacht, je verhaal heeft dus indruk gemaakt.
    Eén vraag komt steeds terug: Wat zijn dat voor gidsen, die je verder mee naar boven nemen ipv naar beneden te brengen en daarnaast ook nog misbruik proberen te maken van de situatie...
    Gelukkig ben je erg veerkrachtig!
  11. Randa:
    13 november 2012
    Liefje!! Jij bent de bikkelaar der bikkelaars, PUNT! Je hebt een wijze les geleerd hihi, maar ik vind het heel rot om te lezen hoe je die les hebt moeten leren :( je hebt zo naar het moment van die 6000 km beklimmen toegeleefd...maar terwijl ik jouw verhaal van het avontuur en de hoogteziekte lees, blijven jouw optimisme en anti-medicatiehouding op de voorgrond staan :p compleet gedrogeeerd naar aanleiding van 2 paracetamols haha, je bent mij er eentje ;) maar wel eentje die wij weer graag helemaal gezond en wel willen hebben, dus laat Suus jou maar nog extra goed in de gaten houden! We missen je en houden van je! Xx
  12. Annette:
    15 november 2012
    Lieve Alies, zo`n ervaring maakt je ook weer wijzer en verstandiger. helaas horen dit soort zaken erbij . Maar je hebt wel goede veerkracht en je humor niet verloren. geniet nu maar gewoon van je vakantie,
    liefs Annette
  13. Marjolijn (MSV):
    16 november 2012
    Dus toch terecht me af en toe afgevraagd of het daar nou allemaal wel in orde is met jullie bergtocht. Wat een beproeving. Hopelijk gaat alles nu weer goed en heb je weer zin om wat op te nemen van al die nieuwe dingen in dat verre Tanzania.
    En nog 2 weken, dus geniet nog maar van je vacantie!
    Ma