We lopen voor!!

15 september 2011 - Irkoetsk, Rusland

Irkutsk! HET touristenplaatsje aan het Baikalmeer, dat is waar wij nu aangekomen zijn, onze laatste stop in Rusland en de laatste stop voor Arjen. Het treinen van Moskou naar Irkutsk ging snel. Zelfs toen we 3 nachten in de trein sliepen, van Perm naar Irkutsk heb ik me uitstekend vermaakt met uitslapen, lezen, babbelen en tekenen.

Rusland bestaat grof gezegd eigenlijk uit Moskou, Sint Petersburg, en de rest. De rest kan weer onderverdeeld worden in: onbewoond (noordelijke kant van Siberië), dun bevolkt (het platte land), en bevolkt (industrie steden). Wij hebben op het onbewoonde deel na van alles wat gezien.

In Suzdal, 4 uur van Moskou zijn meer kerken dan mensen en valt in de categorie dun bevolkt, hoewel hier nog relatief veel huizen zijn. Zie foto’s voor een indruk.

Perm, 1.5 dag van Suzdal is een industriestad hoofdzakelijk gevuld met het standaardtype sovjetflat en valt dan ook onder de categorie bevolkt. Je hebt het gauw gezien, want er is niets te zien, maar dat mag de pret niet drukken want dan neem je voor 2 euro een bus een uurtje naar de middle of nowhere waar je prachtig kan wandelen met zicht op een giga meer (als gevolg van een stuwdam voor het opwekken van stroom).

De ijsgrot in Kungur (2 u vanaf Perm) hebben we met een zeer kort bezoek toch nog gezien, we hadden niet in de gaten dat onze trein een dag eerder vertrokken was en moesten dus snel een bus nemen. Dit had wel eens een groter probleem kunnen zijn als het een trein betrof over een langere afstand die maar 1 x per week gaat. Maar goed wij hebben slechts 15 minuten stress ondervonden van het missen van de trein en ons reisschema hervat.

Toen kwam het grote stuk; 3 nachten in de trein. Het landschap veranderde van bomen aan twee kanten naar af en toe open stukken met geel bruin gras; moerassen. In het begin kon je vanuit de trein niet verder kijken dan de afstand tot de bomen, die precies de lengte van een boom bedroeg (laten we zeggen 15m). Dit is weggekapt zodat omvallende bomen niet op het spoor of de bovenleidingen kunnen vallen. Het bos wat je vervolgens ziet bestaat uit half naaldbomen, half berkenbomen. Hoe meer in de buurt van een moeras, hoe meer de berkenboom te zien is. Daarnaast zijn er ook hele velden van witte stokjes, alleen de stam van de berkenboom staat nog overeind. Schuldig aan deze massamoord van de berk is niet een ziekte, maar het moeras (verdrinking) of de winter. Het is een wat merkwaardig gezicht.

Inmiddels lopen wij niet alleen 7 uur voor op jullie, maar ook 1.5 seizoen. Hoe meer we naar het oosten treinen hoe kleurrijker de omgeving is. De prachtige rode en gele bomen bevinden zich al in de herfst! En dan zijn we er nog niet; toen wij vanochtend wakker werden sneeuwde het licht. Dat herhaalde zich nog eens wat heftiger in de middag, en op de bergen, vaag zichtbaar aan de overkant van het meer zien we duidelijk witten toppen! Mijn handjes hebben besloten energiezuinig te worden en weigeren op te warmen als ze toch weer aan de  kou blootgesteld worden, ze blijven daarom maar gewoon koud. Arjen heeft ons wantjes gegeven en mij een mooie muts:)

Als we vrijdag zonder problemen het land kunnen verlaten (ik ga uit van enige problemen omdat er een soort registratie plicht in Rusland geldt zodra je ergens langer dan 3 werkdagen bent, wij hebben ons dus nergens geregistreerd) zal het volgende bericht wel uit Mongolië of China komen!

1. PPAA:
    15 september 2011
    Goed zo, we zijn blij met ieder bericht! Ik moet nu gaan, koffie op het hoekje met mamma.
  2. Diederik:
    15 september 2011
    Leuk Alies! Stopt de trein ook wel eens in the middle of nowhere om even uit te kunnen stappen?
  3. taio vb:
    15 september 2011
    Я предполагаю, что вы способны читать на этом языке в настоящее время. Действительно приятно, что вы едете на две недели уже! Ницца описания пейзажей, есть ли у вас фотографии красочные деревья?
  4. Marc:
    15 september 2011
    Mooi en interessant verslag! Waarom jullie nou voorlopen snap ik allen niet helemaal.
  5. Omoes:
    15 september 2011
    Dol om wat van je te horen over die mooie andere wereld en hoe jij je daarin begeeft. Ik vind het altijd weer verbazend dat jullie de rust vinden om zoveel berichten door te geven .Ik neem aan dat wij verweg zijn voor jullie .Ik zie je nog steeds zwaaiend wegrijden uit de Groene Wetering voor het grote vetrek en dan nu de berichten Kostelijk. Een zoen vn Omoes
  6. Annette:
    15 september 2011
    Super leuk zo'n bericht. Dank je wel. Hoe zijn de mensen in Rusland? Kan je daar contact mee krijgen? Kon je een beetje lekker eten in de trein of moest je voor alle dagen zelf meenemen? Veel plezier verder,
    Liefs Annette
  7. Erna:
    Hoi Alies
    Leuk om weer wat te lezen, en vooral om je foto's te zien. die geven toch wel een goed beeld, van wat ik mij van Rusland voorstel. Groetjes aan Arjen( als die er nog is) en Helga en veel plezier samen in Mongolie? Groetjes
    Erna
  8. Pieter vdH:
    16 september 2011
    Wat leuk lieve Alies na je broer in Amerika reizen we nu in Azie...!Ook zo mooi geschreven en interessant. Schrijf maar door. Succes met de grenz maar het lukt wel!!!Wat Alies wil....:)
    Veel liefs, Oncle Pietèr
  9. Marjolijn (MSV):
    16 september 2011
    Die foto met die geschilderde man op het balkon en die met de uitgestalde snoepjes en die met die russische vrouwtjes en tomaten vond ik het mooist. En die kerk met al die ikonen natuurlijk.
    Wat een indrukken! heerlijk. Heb je nu toch het gevoel dat je de (gemiste) vakantie inhaalt? of is het vooral werken? avontuurlijk is het wel ! daswiedanja of zoiets is het enige russische woord wat ik ken. maar ben vergeten wat het precies betekent. goede nacht? Op naar Mongolie !
    Marjolijn ter Kuile
  10. David:
    :-)
  11. Elly:
    16 september 2011
    Wat een goed verslag en dan ook nog zulke foto's erbij: prachtig en heerlijk om met je mee te kijken. Bedankt Alies!
  12. Anne en Carsten:
    17 september 2011
    Hi Alies: wat leuk om zo een beetje aan je reis deel te kunnen nemen. (Vanwege de lange pauze vroegen we ons wel af of je in Siberië zoek was geraakt dan wel zoveel pret had, dat er geen tijd over bleef voor het bloggen). De foto's geven de mooie indrukken die je hebt, mooi weer. We hebben wel zin om meteen de koffers te pakken.
    Maak je overigens geen zorgen dat je op onze seizoenen te ver voorop loopt, hier is het al sinds je weg bent herfst en de kastanje bij Honekamp is al 'Russisch' gekleurd. Toegegeven sneeuw en wanten komen er nog niet aan te pas.
    Veel plezier in Mongolië - en we zijn erg benieuwd naar de volgende indrukken.

Carsten
  13. Marius Kat:
    18 september 2011
    JALLOOEERSS!!! Het klinkt allemaal het heel erg gaaf :) Gelukkig trouwens dat ze in Rusland geen Chinese High-Speed treinen hebben ;) Dan maar iets langer naar boompjes kijken... Veel plezier straks in Mongolië/China, maar dat zou ook wel goed komen.
    Veel liefs!
    Marius
  14. Paulien:
    18 september 2011
    Ha Alies,
    Ik heb snel even bijgelezen. Dacht dat ik vanzelf een mailtje zou krijgen, maar dat was niet zo, dus ik was je even 'vergeten'. Sorry! Maar fijn te lezen dat jullie zoveel indrukken opdoen en leuk dat je met de trein zo snel zo ver weg kunt reizen. Tot volgende keer!
  15. Jet:
    19 september 2011
    hee meis,
    wat een mooie foto's zeg! wat is het prachtig daar! geniet van alles :) dikke kus, Jet
  16. Diederik:
    28 september 2011
    Prachtig verslag ies, alleen niet zo verandwoord om zonder slaapzak tent matje of brander te gaan kamperen. Mag niet van grote broer.