Tsarenpracht

2 september 2011 - Moskou, Rusland

Daar is dan het eerste nieuws vanaf mijn vertrek gister. Wij slapen in een vijfsterren hostel op de echt Russische manier, dat gaat als volgt: bij aankomst moet je eerst stikdonkere binnenplaats over waarbij je het afval ontwijkend de weg zoekt naar een massief stalen deur van een flat die in een ietwat afgebladderde staat verkeert. Vervolgens ga je 5 verdiepingen omhoog over een totaal versleten stenen trap terwijl je een zeer speciale muffe lucht opsnuift. We doen onze schoenen uit bij de ingang en sluipen onze broeierig hete kamer in, ondanks een op volle toeren draaiende ventilator. Ik heb wonderbaarlijk goed geslapen in dit russische huishouden en na en frisse douche (met speciale gebruiksaanwijzing uiteraard) vertrekken we om de stad moskou gedag te zeggen.

Arjen, de vader van Helga, die met ons meegaat tot Irkutsk, spreekt vloeiend russisch en weet ook veel van de geschiedenis van het land en van de stad. De eerste dag krijgen we een overdaad aan glorie te zien; de welbekende kerken met suikertoefjes in sprookjesachtige kleuren, grote rode muren en brede trotse staatsgebouwen. We nemen een kijkje in de wapenkamer, lees schatkamer, waar miljoenen aan protserige zooi opgeslagen ligt met een enkel mooi voorwerp zoals een sierlijk gouden doosje met een paar fonkelende diamanten, of een kroningsjurk voor een koningin van een maanlicht zilveren stof waar zelfs de huidige modellen geen smal genoege taille voor hebben.

Het begin van onze reis voelt als een onbegrensde vakantie met absolute vrijheid!

1. marcel Seelen:
    2 september 2011
    Lieve Alies! Wat geweldig om al zo snel iets van je te horen. De indrukken zijn stemmig. Van de foto's spat het plezier. Alles smaakt naar meer! Dag dag, Marcel
  2. Suus:
    3 september 2011
    de laatste zin is alles wat je nodig hebt!!!! ENJOY!!!
  3. Annette:
    3 september 2011
    Hoi Alies, dat klinkt al goed zeg. geniet ervan en leer je al een beetje Russisch? Groet Annette
  4. Sjakie:
    3 september 2011
    Maak er wat mooooooooooooooooois van :-)))))
  5. Omoes:
    4 september 2011
    een onbegrensde vakantie heerlijk : en het begint pas en je hebt nog alles voor je liggen
    Kom je nog andere mensen tegn in dat spannende HOTEL? liefs omoes
  6. Marius Kat:
    5 september 2011
    Gaaaf!!! Kan me voorstellen dat Moskou een goed begin was van je reis! Veel plezier in de trein dan maar :)
  7. Erna:
    6 september 2011
    Hoi Alies
    Leuk van jou een ander verhaal over dezelfde stad!
    Veel plezier in de trein!!
    Pakka
    Erna
  8. Marjolijn (MSV):
    7 september 2011
    Het is nu dus echt begonnen. Mooi die donkere binnenplaats. (Al die verlichting hier....kan je geen ster meer zien :). Wat een bof om een reisbegeleider te hebben die zo bekend is met taal en geschiedenis! Dank voor je eerste bericht.
  9. Erna:
    7 september 2011
    wat een leuke foto's, sommigen zijn wel echt wit russisch.
    Goede reis met de trein vandaag, vannacht en morgen
  10. Randa:
    10 september 2011
    Lieve levensgenietertje van mij! Geniet heerlijk van je vrijheid en van hetgeen er allemaal nog komen gaat :) Leuk zo die eerste foto's!!! Groetjes aan Helga en haar vader! Spreek je snel! xxxjes