Recept van de maand

19 januari 2012 - Kota Kinabalu, Maleisië

Blauwgeel gemarineerde vissteak geserveerd in zeewater met zonnetje.
Ingrediënten:
- verschillende soorten gekleurde vis
- 20 kilo zout
- een emmertje water
- zongedroogd koraal gemarineerd in gekookt zeewater (bonusaanbieding geldig tot 28 januari)
- geprakte schelpen (wit bij voorkeur)
- jonge ribkwalletjes
Kookgerei:
- duikbril met snorkel
- bikini
- indien niet al te gaar gewenst: zonnebrand
- tent
Bereidingswijze:
Om in de stemming te komen wordt aangeraden eerst lekker wat eten en drinken in te slaan alvorens aan boord te stappen van een speedboat naar het eiland sapi voor de kust van kota kinabalu. De kleur van de zee is afwisselend turkoois blauw, waar het ondiep zand is, of diep blauw, waar het diep is of waar koraal ligt. We leggen aan bij het eiland van .1 vierkante km en het duurt een hele tijd voordat ik de 30 m naar de campingground heb afgelegd omdat ik zoveel foto's wil maken. Dit is nou echt een Holland international plaatje. Licht zand, blauwe zee en een warm zonnetje. We zetten de tent op het duiken het water in. Wat een genot. De andere mensen verdwijnen rond 4 u en wij blijven als enige slapen.
Direct achter het strand begint de jungle en ik besluit de paadjes eens te gaan verkennen. Echt gaaf, een minipaadje slingert stijl omhoog de ondoordringbare jungle in. Na 10 minuten ben ik aan de andere kant van het eiland en kan ik plotseling uitkijken over de veruitgestrekte zee. De zon staat laag aan de hemel, er is geen bootje te bekennen. Alleen water en lucht tot aan de horizon. Ik volg het pad verder en kom bij een afgelegen strand waar alleen sporen van dieren te zien zijn. Als ik terug de jungle inloop schrik ik me rot. Er liggen 3 krokodillen doodstil langs het pad. Afwachten en met glimmende oogjes naar mij te loeren. Het zijn geen echte krokodillen hoor, meer een soort mega hagedissen. Maargoed zolang ik niet weet of het bijt ben ik echt een held op sokken. Ik pak een stokje, hall drie keer diep adem. Tel nog maar een keer tot drie en waag me dan snel verder over het pad, langs de krokodillen. Ik durf niet echt verder meer want het pad wordt smaller en smaller en er zitten ook slangen en weet ik veel wat voor gespuis dus ik keer om en verken de andere kant van het eiland. Als ik levend het eiland rond geklauterd  ben kom ik de volgende soort eiland bewoners tegen. Een paar woest uitziende wilde zwijnen zijn druk bezig de prullenbakken te legen maar galopperen met gezwinde spoed het bos in zodra ik eraan kom.  Bij de tent aangekomen overleggen Helga en ik ff of we het eten niet in een boom moeten hangen om te voorkomen dat er een zwijntje naast ons komt liggen in de tent. Best gezellig maar daar is geen plaats voor. Uiteindelijk blijkt dat niet nodig te zijn, wij zijn eng genoeg om ze op afstand te houden.
's avonds vermaak ik me nog even door over het strand achter krabbetjes aan te rennen, die niet weten hoe gauw ze terug moeten rennen naar zee, of zich gouw ingraven in het zand.
We worden wakker met zonsopgang. Maar niets is lekkerder dan nog lekker even blijven doezelen als dat kan.  Als ik me bed uitbrand door de zon beginnen we aan ons ontbijt me mango, en besluiten dan te gaan snorkelen. 's ochtends is echt het beste tijdstip. Er zijn nog geen andere toeristen en er zijn zoveel vissen die ik nog nooit eerder heb kunnen inbeelden. Echt je verzint een kleur en een vorm en de vis bestaat. Vissen van een meter lang en slechts wen diameter van 2 cm, vissen als ronde bommetjes, vierkante vissen. Vissen met stippen, ruiten, strepen, fluoriserend, etc etc. En dan heb ik het nog niet eens over het koraal. Het is eb,  dus je zwemt echt nog geen meter boven en tussen al deze waterpracht. Mathijs kom hier met je onderwater camera want ik had prachtige foto's en filmpjes voor jullie kunnen maken. Er is spierwit koraal, knal groen koraal, rozig, paars en blauwgroen koraal. Dan zijn er nog verschillenden vormen. Soms groeit het als broccoli, soms als een bloem, hersenen, of als een paddenstoel.
We hebben 2 nachten gekampeerd, een vuurtje gemaakt in de avond. Gelezen, puzzels gemaakt en gezwommen en zijn dus helemaal tot rust gekomen!

1. thijs de meester:
    20 januari 2012
    Goed recept, waar heb je dit nou weer vandaan, het (zee)water loopt me letterlijk in de mond...
  2. Marjolijn (MSV):
    20 januari 2012
    Dat doet denken aan Goethe op zoek naar de oerplant, maar dan voor de vis. Wel een buitenkans.
    Hier staken onze leraren tegen de plannen van de regering, en het CDA bezint zich of heeft een soort identiteitscrisis. Ik blijf met spanning uitkijken naar nieuws van jullie. Sterkte met alle ups en downs
  3. Annette:
    20 januari 2012
    Goh, lekker hoor, ik eet vanavond met 3 vriendinnen gewoon forel... (ook lekker!). Ja vissen onder water zijn wellicht de mooiste dieren. Jij had ook al ervaring in Egypte maar dit is nog mooier??
    Veel plezier verder Annette
  4. Tineke Jansma-Teekens:
    20 januari 2012
    het lijkt me heerlijk om ongestoord door andere toeristen daar te kunnen rondzwemmen. heb je een onderwatercamera bij je???

groetjes,10eke
  5. Diederik:
    22 januari 2012
    haha, mooi recept, maar ik hoop dat je het niet erg vind als ik het morgen bij een hollandse stamppot hou. waar zit je nu? alnaar de philipijnen?
  6. Erna:
    27 januari 2012
    Hoi
    en heb je ook al een recept uit de Fillipijnen?Groetjes
    Erna
  7. Marjolijn van der Jagt:
    2 februari 2012
    recept van de nederlandse februari-maand: snert en warme chocolademelk (al dan niet met een verwarmende berenburg) Het is hier zo'n 45o kouder dan bij jou: hier gaan we ipv met snorkels naar het water met een ijspriem, ipv zwemvliezen noren aan de voeten, geen zonnebrand maar vaseline op het gezicht ipv een zonneklep oorkleppen en een muts.
    maar op welke manier dan ook kunnen we genieten van elke vorm van water.
    Veel plezier verder en doe voorzichtig (voor zover je dat lukt!)
    Ik blijf van je (sterke) verhalen genieten. schrijf zo door svp.
    groetjes, marjolijn